Logistik

Logistik

Området logistik är egentligen ett samspel med hela företaget. Det behövs IT för att alla avdelningar ska kunna interagera och få till en effektiv logistik.

Processer
Vi verkar ha en ineffektiv process

Många logistik-processer idag har vuxit fram över tid. Dessa processer fungerade fint i dåtidens lösningar men behöver troligtvis uppdateras med dagens tekniska möjligheter.

Vi måste utmana oss själva när det gäller processer. De brukar ofta hamna i lådan "så har vi alltid gjort". Det är inte förrän man verkligen går igenom dessa som man förstår vad man tjänar.

Att införa ett streckkodsystem på lagret och pricka av plocklistan med istället för att göra det manuellt. Då kan andra avdelningar och kunden veta var man är i processen och samtidigt spara 10 min per plockning. Det sparar 2 timmar per dag redan vid 12 plockorders.

Man brukar kunna hitta och effektivisera många små processer som man inte visste att man hade.

Synka lager med webben
Vi får ofta missnöjda kunder pga vara utsåld

Detta är ett vanligt problem att webben visar att varan finns men på lagret finns den inte. Ofta behöver processen ses över och reservationer måste införas.

Man måste bestämma sig när varan ska tas bort från lagret. Är det vid plock eller direkt efter beställning. Det kan finnas utmaning i detta om lagret samtidigt fungerar som fysisk butik.

Det kan vara så att en kund går omkring med varan i sin kundvagn. Då syns varan på webben ända tills den är betald i kassan. Här finns det många olika lösningar.

Negativt lagervärde
Ekonomiavdelningen vill inte ha negativt lagervärde

Kunderna kommer först brukar vara den största anledningen till att negativt lagervärde uppstår. Varan finns men i systemen så ser det ut att vara 0 i lager. Man brukar då sälja denna ändå eftersom kunden står där.

Vi måste här gå igenom processerna för att hitta orsaken till varför det ofta uppstår ett negativt lagervärde. Denna utmaning har nästa alla bolag.